کد خبر: ۵۳۹۶
۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

یادی از شهدای مشهدی انفجار دفتر حزب جمهوری‌اسلامی

هفتم تیرماه ۱۳۶۰ و محل برگزاری جلسه هفتگی حزب که با حضور جمعی از اعضای حزب، نمایندگان مجلس و وزیران دولت تشکیل می‌شود، برای بمب‌گذاری انتخاب می‌شود.

حزب جمهوری اسلامی، جلسات هفتگی خود را یکشنبه‌شب‌ها در دفتر مرکزی برگزار می‌کند؛ به همین دلیل است که تاریخ هفتم تیرماه ۱۳۶۰ و محل برگزاری جلسه هفتگی حزب که با حضور جمعی از اعضای حزب، نمایندگان مجلس و وزیران دولت تشکیل می‌شود، برای بمب‌گذاری انتخاب می‌شود؛ شبی که علاوه‌بر دکتر بهشتی، رئیس دیوان‌عالی کشور و دبیرکل حزب جمهوری‌اسلامی، ۲۷نماینده مجلس، چهار وزیر و دوازده معاون وزیر نیز جان می‌بازند.

دوتن از این شهدا، نمایندگی مردم مشهد را در مجلس به‌عهده دارند و چند تن نیز دوران طلبگی یا دانشجویی خود را در مشهد گذرانده‌اند. سالروز انفجار دفتر حزب جمهوری‌اسلامی بهانه‌ای شده است تا از این شهدای گرامی بگوییم.


دکتر عبدالحمید دیالمه

نماینده مشهد در مجلس

عبدالحمید دیالمه اردیبهشت سال ۱۳۳۲ در تهران متولد شد، اما در هنگام دانشجویی و برای تحصیل در رشته پزشکی به مشهد و دانشگاه علوم پزشکی آمد. این حضور به او فرصت فراگیری فلسفه و منطق را نزد استاد شهید مطهری داد.

راه اندازی کتابخانه اسلامی خوابگاه دانشگاه مشهد و برگزاری جلسات دعای کمیل برای نخستین بار درکنار مبارزات سیاسی، جزو کار‌های او در زمان دانشجویی بود. او همچنین جلسات سخنرانی پرباری را به نام «صراط مستقیم» مدیریت می‌کرد که دانشجویان و مردم مشهد با اشتیاق از آن استقبال می‌کردند.

فعالیت‌های سیاسی اش در مشهد، او را به عنوان یک چهره مبارز و محبوب درمیان مردم مشهور کرد و درحالی که تنها ۲۹ سال داشت، با اکثریت قاطع آرای مردم مشهد به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

میربهزاد شهریاری

نماینده حوزه رودباران در مجلس

میربهزاد شهریاری که به عنوان نماینده حوزه رودباران، شامل شهرستان‌های دشتی، تنگستان، دیر و کنگان در نیمه جنوبی استان بوشهر به مجلس آمده بود، ۱۷دی۱۳۳۳ در روستای بوحیری از توابع شهرستان دشتی به دنیا آمد. وی از شش سالگی قرآن را نزد پدر آموخت و تحصیلات ابتدایی را در رودباران گذراند.

تا دیپلم در بوشهر به تحصیل ادامه داد و سپس در سال ۱۳۵۱ برای تحصیل در رشته الهیات ومعارف اسلامی به دانشگاه مشهد آمد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وارد آموزش وپرورش شد و از این جایگاه در بیست وشش سالگی، نمایندگی مردم رودباران را به عهده گرفت و ضمن منشی گری هیئت رئیسه سنی مجلس، در کمیسیون کشاورزی عمران روستایی آن نیز خدمت کرد.

سیف الله عبدالکریمی

نماینده لنگرود در مجلس

سیف الله عبدالکریمی سال ۱۳۱۲ در شهر کومله از توابع لنگرود متولد شد. خانواده‌ای کشاورز و متدین داشت، از همین رو پس از گذراندن دوران دبستان به قم رفت و علوم حوزوی را پی گرفت. هم زمان تحصیلات دبیرستانی و سپس دانشگاهی را دنبال کرد و درجه فوق لیسانس در رشته فلسفه و حکمت را دریافت کرد.

بعد از خدمت سربازی، دو سال در مدرسه عالی مدیریت گیلان، معارف اسلامی و تاریخ فرهنگ وتمدن ایران را تدریس کرد و سپس به مشهد و دانشگاه فردوسی انتقال یافت. عبدالکریمی در مشهد به علت مبارزات سیاسی اش از دانشگاه اخراج شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۸ به عضویت هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درآمد و سرانجام مردم لنگرود، او را برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزیدند.

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی

معاون وزارت آموزش وپرورش

سیدکاظم موسوی سال ۱۳۱۴ در حسین آباد میامی از توابع شاهرود به دنیا آمد. نخستین دروس حوزه را نزد جدش آموخت و در سیزده سالگی برای ادامه تحصیل به مشهد آمد. او شرح لمعتین را نزد حاج میرزامحمود مدرس و رسایل و کفایتین را در محضر مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینی آموخت.

درس خارج را ابتدا در محضر میرزاجوادآقا تهرانی فراگرفت و بعد از آمدن مرحوم آیت الله العظمی میلانی (ره) به مشهد، در محضر ایشان مشغول فراگیری فقه آل محمد (ص) شد. از سال ۱۳۴۲ برای طلاب و دانشجویان مجلات «عربی آسان» را منتشر کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نماینده امام در وزارت آموزش وپرورش و مشاور عالی این وزارتخانه و عضو دادگاه تجدیدنظر اداری شد و سرانجام به معاونت پژوهش وزارت آموزش وپرورش انتخاب شد.

یادی از شهدای مشهدی انفجار دفتر حزب جمهوری‌اسلامی

 

دکتر مهدی امین زاده

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی

مهدی امین زاده سال ۱۳۲۸ در قائن متولد شد. او تحصیلاتش را تا پایان سال سوم متوسطه در زادگاهش گذراند و سپس ادامه تحصیلاتش را در مشهد دنبال کرد و مدرک دیپلم را در رشته اقتصاد گرفت. در ادامه پس از اخذ درجه فوق لیسانس در رشته اقتصاد، برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری برنامه ریزی اقتصاد به تگزاس آمریکا رفت، اما با ورود امام خمینی به پاریس، همراه یار دیرین خود اسدالله زاده، عازم آنجا شد و همراه امام به ایران بازگشت.

امین زاده با ورود به ایران، ابتدا در کمیته‌های مشهد مشغول فعالیت شد و سپس در مهر ۱۳۵۸ به عضویت هیئت مدیره شرکت گسترش خدمات بازرگانی منصوب شد و در بهمن ۱۳۵۸ نیز به سمت معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی برگزیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن سعادتی

مسئول آموزش شهرستان‌های حزب جمهوری اسلامی

حسن سعادتی سال ۱۳۳۵ در روستای ابوسعدی نیشابور متولد شد. او که در یک خانواده روحانی پرورش یافته بود، بعد از گذراندن مقطع ابتدایی وارد حوزه علمیه نیشابور شد. سپس در سال ۱۳۵۰ به حوزه علمیه مشهد روی آورد و سه سال در این شهر ماند. در مشهد بود که با روحانیان جوان و مبارز این شهر هم راز شد و درکنار کسب معارف اسلامی به مبارزه سیاسی علیه رژیم نیز روی آورد. او از کسانی بود که در اعتراض به تعطیل کردن حوزه درسی حجت الاسلام والمسلمین سید علی خامنه‌ای دستگیر شد.

بعد از مشهد به قم عزیمت کرد و در روز‌های پیروزی انقلاب، مبارزاتش را همچنان ادامه داد و از اعضای کمیته استقبال از حضرت امام بود. در تابستان ۱۳۵۸ به حزب جمهوری اسلامی پیوست و برای مدتی به مازندران رفت. حجت الاسلام والمسلمین سعادتی در بهمن ۱۳۵۹ به همراه هیئتی از ایران و به عنوان یکی از اعضای حزب به کشور‌های فیلیپین و مالزی سفر کرد.

محمد رواقی

مدیرعامل شرکت فرش ایران

محمد رواقی سال ۱۳۲۸ در مشهد به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات متوسطه، در سال ۱۳۴۹ وارد مدرسه عالی بازرگانی (دانشکده مدیریت و حسابداری علامه طباطبایی) شد. او انجمن اسلامی این دانشکده را تأسیس کرد و در سایه همین انجمن، مبارزاتش علیه رژیم شاهنشاهی را آغاز کرد.

محمد، نفر اول اعتصابات دانشجویی بود و بخشی از شنوایی اش را در جریان بازجویی‌هایی که بر اثر همین ماجرا‌ها متحمل می‌شد، از دست داد، با این حال دست از مبارزه در سنگر دانشگاه نکشید و پس از آزادی برای اخذ فوق لیسانس مدیریت بازرگانی به دانشگاه ایالتی ادموند آمریکا رفت. او که از فعال‌ترین دانشجویان ایرانی در خارج بود، پس از دریافت فوق لیسانس و هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد و نخست عضو هیئت مدیره و سپس مدیرعامل شرکت فرش ایران شد.

سیدمحمد موسوی فر

عضو حزب جمهوری اسلامی

محمد موسوی فر سال ۱۳۳۷ در روستای تقی آباد نیشابور متولد شد. پدری روحانی و متقی داشت و نخستین درس‌های علمی و اخلاقی را از او آموخت، با این حال در سیزده سالگی وقتی که تحصیلات ابتدایی را به پایان برد، به تقاضای پدر و خواست قلبی خود، وارد حوزه علمیه مشهد شد.

هم نشینی با استادان حوزه مشهد و شرکت در کلاس درس شیخ ابوالقاسم خزعلی و استاد حسین نوری، اندیشه او را بارور ساخت و به صف طلاب مبارز پیوست. او در تظاهرات روز‌های نخست انقلاب شرکت می‌کرد و خطابه‌های فراوانی در روستا‌های اطراف مشهد خواند. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عضویت حزب جمهوری اسلامی در آمد.

علی‌اکبر دهقان

نماینده تربت‌جام در مجلس

علی‌اکبر دهقان سال ۱۳۲۷ در تربت‌جام در یک خانواده متوسط کارگری متولد شد. در سال ۱۳۴۶ از دبیرستان ابن‌سینای این شهر دیپلم گرفت و در سال‌های بعد با عنوان مدیر و آموزگار مدارس مشغول به کار شد. او اولین کسی بود که پایه جلسات مذهبی را در تربت‌جام پی‌ریزی کرد و هم‌زمان با این فعالیت‌ها، یک صندوق قرض‌الحسنه نیز تشکیل داد.

در سال ۵۵ ساواک او را دستگیر کرد، ولی به‌علت نداشتن مدارک کافی علیه او، آزادش کردند. با پیروزی انقلاب اسلامی به یکی از چهره‌های اصلی نهضت در شهر خود تبدیل شد و درنهایت به‌عنوان نماینده مردم تربت‌جام به نخستین مجلس شورای اسلامی راه یافت. او سومین نماینده خراسانی مجلس بود که در جریان انفجار دفتر حزب به شهادت رسید.


حجت الاسلام دکتر قاسم صادقی

نماینده مشهد در مجلس

قاسم صادقی ۲ مهر ۱۳۱۵ در بجنورد به دنیا آمد. نخستین حضورش در مشهد، در دوازده سالگی رقم خورد که برای تحصیل به حوزه علمیه مشهد آمده بود. پس از تحصیلات مقدماتی در مدرسه نواب، سطح را از آیت الله قزوینی و خارج فقه واصول را از آیت الله میلانی در مشهد فراگرفت و سپس وارد دانشگاه شد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی درنهایت با مدرک دکتری فقه وحقوق اسلامی به عنوان استاد، تدریس در دانشگاه را آغاز کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی با حدود ۷/۵۹ درصد آرا، نمایندگی مردم مشهد را در مجلس شورای اسلامی عهده دار شد. در مجلس به عضویت در کمیسیون آموزش وپرورش، فرهنگ و تحقیقات و تعلیمات عالیه درآمد. از او دو کتاب یکی درباره مبدأ و دیگری درباره معاد و تعدادی مقاله به یادگار مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن طیبی

نماینده اسفراین در مجلس

محمدحسن طیبی سال ۱۳۱۰ در روستای روئین اسفراین به دنیا آمد. تعلیم قرآن و مراحل ابتدایی حوزه را نزد پدر خود ملارحمانی فراگرفت، اما در ده سالگی پدرش را از دست داد و به مشهد آمد و مرحله سطح حوزه را در این شهر گذراند. او مبارزاتش را از سال ۱۳۵۶ گسترش داد و سال بعد، نخستین راهپیمایی‌های ضدرژیم را در اسفراین هدایت کرد.

جوانان زیادی در اسفراین به او و سخنرانی هایش علاقه داشتند و سرانجام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به نمایندگی از طرف مردم این شهر به مجلس شورای اسلامی راه یافت. او از دوستداران شهیدبهشتی بود و سعی می‌کرد با صحبت‌ها و تبلیغاتش در میان مردم، دوگانگی درمورد آیت الله بهشتی را برطرف کند.


حجت الاسلام والمسلمین عمادالدین کریمی

نماینده نوشهر در مجلس
عمادالدین کریمی سال ۱۳۱۱ در حوالی نوشهر به دنیا آمد. پدرش روحانی بود و او پس از گرفتن دیپلم در تهران به حوزه علمیه مشهد آمد. وی به شوق حضور در جوار بارگاه مطهر حضرت على بن موسی الرضا (ع)، به مشهد آمده بود تا با استمداد از فضاى ملکوتى این شهر به کمالاتى در علم دست یابد.

استعداد و قریحه سرشارش، سبب شد بتواند در مدت پنج سال ادبیات عرب، لمعه، قوانین و مقدارى از رسائل را فراگیرد. او سرانجام به پایگاه فقه و حدیث شیعه یعنى شهر مقدس قم روى آورد. عمادالدین کریمی از روحانیان مبارز نوشهر بود که پس از پیروزی انقلاب، مردم نوشهر او را به نمایندگی اولین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.


جواد اسدالله زاده

معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی
جواد اسدالله  زاده سال ۱۳۲۹ در مشهد به دنیا آمد و پس از تحصیل اقتصاد در دانشگاه تهران، فوق لیسانس و دکتری مدیریت را در آمریکا دنبال کرد. او از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بود و با همکاری چند تن از دانشجویان، توانست انجمن اسلامی را در پنج شهر آمریکا پایه گذاری کند.

او با اعلام عزیمت امام خمینی به فرانسه، رساله دکتری خود را نیمه تمام رها کرد و به فرانسه رفت و همراه امام به ایران بازگشت. پس از ورود به ایران به تدریس اقتصاد اسلامی در دبیرستان‌های مشهد پرداخت و اندکی بعد به مدیریت عالی صندوق ضمانت صادرات برگزیده شد و به تهران رفت و هم زمان در مدرسه عالی بازرگانی، تدریس را شروع کرد و درپی فعالیت‌های ارزنده اش، به سمت معاونت بازرگانی خارجی در دولت شهیدرجایی منصوب شد.

ارسال نظر